reklama
kategoria: Gospodarka
1 sierpień 2019

UOKIK: Idea Bank wprowadzał klientów w błąd oferując obligacje GetBack

zdjęcie: UOKIK: Idea Bank wprowadzał klientów w błąd oferując obligacje GetBack / pixabay/1528718
Walka klientów GetBack S.A, którzy stracili pieniądze zainwestowane w obligacje, wciąż trwa. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał dziś decyzję, z której jasno wynika, że konsumenci podczas sprzedaży przez Idea Bank obligacji korporacyjnych byli wprowadzani w błąd.
REKLAMA
Urząd, po przeprowadzeniu kilkumiesięcznego postępowania, nie miał żadnych wątpliwości co do wydanej decyzji, że Idea Bank złamał prawo. Jednoznacznie wynika z niej, że przedstawicie Banku sprzedając obligacje podawali informacje m.in. o tym, że obligacje GetBack przyniosą im gwarantowany zysk w skali roku, że są równie bezpieczne jak lokata bankowa czy też obligacje skarbowe, naruszali zbiorowe interesy konsumentów.

„Historie opowiedziane nam przez świadków podczas 5 rozpraw administracyjnych pokazują, w jaki sposób pracownicy banku oszukiwali swoich klientów. W wydanej częściowej decyzji zacytowaliśmy wiele z nich, by pokazać mechanizm wprowadzania w błąd. Obligacje korporacyjne były prezentowane jako bezpieczne produkty o gwarantowanym zysku. Sprzedawcy oferowali je swoim dotychczasowym oraz nowym klientom, podkreślając wyjątkowość, zyskowność oferty czy brak ryzyka. By przyspieszyć zakup nawet wypełniali za nich formularze. Decyzja urzędu nie mogła być inna. Stwierdziliśmy praktyki, które nigdy nie powinny mieć miejsca w instytucji zaufania publicznego, na jaką kreuje się bank.”- powiedział Marek Niechciał, prezes UOKik-u, cytowany przez RMF FM.

Jest to decyzja częściowa, w związku z tym postępowanie nadal trwa. Kontrolerzy analizują kolejne materiały zebrane przez pracowników Urzędu.

Korzyści dla konsumentów 

Postanowienie UOKiK dla konsumentów oznacza większe szanse na uzyskanie odszkodowania od Banku. Mogą oni bowiem powołać się na nią przy składaniu reklamacji. Prawomocna decyzja będzie również wiążąca dla sądów powszechnych, w przypadku rozstrzygania spraw z udziałem konsumentów w zakresie zakwestionowanych w decyzji praktyk.
Ponadto, każdy klient Banku, który obecnie toczy spór sądowy, może wystąpić z wnioskiem o wyrażenie istotnego poglądu w swojej sprawie przez prezesa UOKiK lub Rzecznika Finansowego.

Oświadczenie IdeaBank

Bank został zobligowany przez Prezesa UOKiK-u do zamieszczenia na swojej stronie internetowej określonego oświadczenia. Cytując za RMF FM, w jego treści można przeczytać m.in.:

"Wszystkie reklamacje zgłoszone przez klientów w związku z zakupem obligacji GetBack SA są indywidualnie rozpatrywane przez dedykowany zespół działający przy Zarządzie Banku. Do dnia dzisiejszego zaproszenia do polubownego rozwiązania skierowano do 153 osób, a porozumienia zostały podpisane z 43 osobami. Należności z tego tytułu są wypłacane w ramach rezerwy zawiązanej jeszcze w 2018 r.", a także:

"Kwestia wyjaśnienia okoliczności udziału Idea Bank w procesie oferowania obligacji GetBack SA jest jednym z priorytetów obecnego zarządu Banku. Począwszy od kwietnia 2018 r. Bank przeprowadził trzy postępowania audytowe mające na celu drobiazgowe wyjaśnienie tej kwestii. W lipcu 2018 r. Bank złożył zawiadomienie do Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez kilkunastu byłych pracowników i współpracowników Banku, w tym członków zarządu. Należy podkreślić, że Idea Bank w prowadzonym postępowaniu uzyskał status strony pokrzywdzonej".

Idea Bank ma miesiąc na złożenie odwołania od niniejszej decyzji.

Źródło:
RMF FM

Więcej w serwisie rmf24.pl:
https://www.rmf24.pl/fakty/polska/news-uokik-idea-bank-wprowadzal-klientow-w-blad-w-sprawie-getback,nId,3125670

Opracowanie:
Redakcja Twoje-Miasto.pl
PRZECZYTAJ JESZCZE
pogoda Jeziorany
6.8°C
wschód słońca: 07:23
zachód słońca: 15:25
reklama

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Jezioranach